Swartvast adviseert bij innovatieve inwinnings- en verwerkingsprocessen van geo-informatie, analyse van data en informatie en de vertaling daarvan naar welgeformuleerde publicaties |
|
|
Mijn Daimler 4,0 InsigniaDit is hem: mijn Daimler 4,0 Insignianovember 2011 – februari 2012 ![]() Op de vorige pagina beschreef ik de uitgangspunten en selectiecriteria bij het zoeken naar een Jaguar of Daimler voor dagelijks gebruik. Ik had er uiteindelijk vijf geselecteerd en een afspraak gemaakt om ze nauwgezet aan een onderzoek te onderwerpen. De keus is uiteindelijk gevallen op de Morroco red Daimler in Naarden. De eigenaar, een emeritus hoogleraar economie, is al zijn leven lang Jaguar-enthousiasteling en heeft deze wagen goed verzorgd en roestproblemen provisorisch aangepakt, maar reed er in praktijk te weinig mee. Nu is het rijden met zo'n grote wagen in de piepkleine straten van Naarden-Vesting ook niet eenvoudig … maar daar schrokken hij noch ik voor terug … ![]() De wagen trok via de advertentie op Marktplaats niet zoveel belangstelling, mogelijk omdat de foto's nogal vertekend waren omdat de Daimler van dichtbij in de krapte van de achtertuin gefotografeerd is en er niet geheel op stond. De versleten zitting van de bestuurdersstoel was op de eerste foto's ook te zien en ik ben qua ontwerp nooit zo enthousiast geweest over de superdeluxe Insignia-uitvoering. Toch kwamen er ook twee Jaguar-enthousiastelingen op af, begreep ik van de verkoper. Net als ik schrokken zij terug voor de roest aan de A-stijl rechtsonder. Lieten zij het vervolgens lopen, ik besloot dat dit de mooiste en beste was, die ik graag wilde kopen. En dat lukte. Ik wil hier graag nog veel meer vertellen, maar heb daar nu helaas geen tijd voor. De eerste foto'sTijdens de eerste bezichtiging heb ik reeds enige foto's genomen, zoals ik dat als het enigszins mogelijk was van alle bezochte wagens deed. Nadat ik hem gekocht had, heb ik 's avonds in een loods, onder niet zo gunstige lichtomstandigheden en met weinig ruimte, enige foto's van het interieur genomen. Klik op de foto's voor een vergroting. Groot enthousiasme op xj40.com: dit is waarschijnlijk het eerst geproduceerde exemplaar!In Engeland zijn de Jaguar-enthousiastelingen dikker gezaaid dan in Nederland. Ongelooflijk zoveel oudere wagens daar min of meer in ere worden gehouden! Het geheel aan de Jaguar XJ40 gewijde forum xj40.com heeft een 'draad' (reeks forumberichten over één onderwerp) waarin wordt geprobeerd alle Insignia-uitvoeringen op te sporen. Forumlid Rob is door Jaguar in staat gesteld uitgebreid onderzoek te doen in de Jaguar-productielijsten en heeft alle Insignia-wagens op een rij gezet. Dat deed hij overigens ook met de zeldzame Majestic-uitvoeringen: een verlengde en verhoogde XJ40 zodat de koningin haar hoed kan op houden, hetgeen je normaliter in de 133 cm hoge XJ40 wel kunt vergeten. Al lezende dacht ik al: dit wordt interessant. En inderdaad: groot enthousiasme op het Engelse forum xj40.com, want ik heb het waarschijnlijk eerst geproduceerde exemplaar van de Insignia-uitrusting! Er zit een gat tussen de eerste productie-exemplaren uit begin maart 1993 zoals door 'Rob' na een uitgebreid onderzoek in de Jaguar-productielijsten op een rij gezet en mijn exemplaar, dat gezien het chassisnummer al in november 1992 of begin december 1992 moet zijn geproduceerd. Dat is luttele weken nadat het eerste prototype op de salon in Birmingham werd getoond. Dat was een Jaguar Majestic met Insignia-interieur. Dit prototype lijkt na ongeveer een jaar te zijn vernietigd, zoals gebruikelijk met prototypes. |
Met vriendelijke groeten, |