Swartvast adviseert bij innovatieve inwinnings- en verwerkingsprocessen van geo-informatie, analyse van data en informatie en de vertaling daarvan naar welgeformuleerde publicaties

Zoeken naar een Jaguar XJ40 voor dagelijks gebruik … waar let je op en wat is een Jaguar XJ40 waard?

Overzicht

Op de vorige pagina liet ik zien welke selectiecriteria ik hanteer bij het zoeken naar een Jaguar. Ik kwam daar uit op een Daimler van het type XJ40 en bouwjaren 1993 en 1994. Vervolgens vertelde ik over het zoeken van een dergelijke wagen. Op deze pagina heb ik de punten op een rijtje gezet waar je op zou kunnen letten (waar ik op let) als je een Jaguar van dit type overweegt te kopen. Dit zou kunnen worden beschouwd als een soort keuring. Nou ja, voor wat het waard is, ik ben geen expert of monteur.

Verderop komt aan de orde wat de waarde van de diverse Jaguars op dit moment zo'n beetje is. Als je bepaalde wensen hebt, wat mag dat dan kosten en wat zijn de alternatieven?

(Als ik eenmaal bezig ben een diepgaand verhaal te schrijven, heb ik er lol in ook de details te beschrijven. Lang maar degelijk! Schrijven kost mij geen moeite en weinig tijd en omdat ik hoop dat de lezer er even veel plezier in heeft als ik en er misschien ook nog wat aan zou kunnen hebben, ga ik op deze voet maar voort.)

Waar let je op bij het selecteren van een Jaguar op internet?

oktober 2012

Het meeste werk is al gebeurd: de behoorlijk precieze reeks criteria op de vorige pagina. Je zoekt op Jaguar en je specificeert de jaren. Het specificeren van een model is lastig want het kan zowel een Daimler, XJ6, XJ40, Sovereign en dergelijke zijn. Niettemin, gaandeweg gaf ik toch de voorkeur aan een wagen van de laatste twee bouwjaren, zoals ik hierboven al toelichtte: de wagens van MY1993 (of MY1993.25) zijn technisch en qua onderliggend koetswerk sterk gewijzigd ten opzichte van de eerdere en in het algemeen veel beter dan hun voorgangers. Ze hebben kleinere roestproblemen, maar deze zijn wel heel anders en rond het schutbord (bulkhead) zelfs aanmerkelijk ernstiger. Als je dan zoals ik ook nog het liefst een Daimler hebt vanwege de kwaliteit van de materialen en de uitrusting, als de Daimler Double Six afvalt omdat ik er al een heb en omdat deze voor dagelijks gebruik teveel benzine verbruikt, dan is de keuze niet zo heel groot meer.

Daimler Double Six met piping en smetteloos cream leer 1994

Een smetteloze Daimler Double Six met cream leer en donkergrijze piping. Onder meer aan de stoelschakelaars tegen de middenconsole is te zien dat dit een Daimler uit 1993 of 1994 is. Behalve het leer ziet ook het wortelnotenhout er perfect uit, voor zover je dat althans op basis van internetfoto's kunt beoordelen. Op het dashboardkastje zit geen draaiknop (het is geen kastje …) en staat 'SRS'. Dit betekent dat deze Daimler van het laatste bouwjaar is: in 1994 verviel het handschoenenkastje ten gunste van een airbag voor de passagier, het supplemental restraint system. In 1993 werd de airbag voor de bestuurder standaard (waardoor je trouwens ook de knopjes op het horizontale 'boordplankje' niet goed meer kon zien …).

Daimler Double Six met boekjes

Bij de meeste Jaguars en Daimler zijn de ingevulde onderhoudsboekjes en de verschillende gebruiksaanwijzingen nog aanwezig. Dit is niet alleen handig om te zien wat er aan de wagen gebeurd is, maar vooral een teken dat er nog steeds zorgvuldig met de wagen wordt omgegaan. Bovendien kun je zien wanneer en aan wie de Jaguar van origine geleverd is.

Bij de zoektocht op internet laat ik me meestal door de volgende zaken leiden om te bepalen of een wagen die aan de bovenstaande criteria voldoet de moeite waard is om nader te onderzoeken.

  • Een garagebedrijf of andersoortige verkoper die een enorme lijst met opties presenteert en verder niets (of een kletsverhaal over zijn koffie, kwaliteit of openingstijden): daar heb ik niks aan, want die ken ik beter dan hij (die opties dan).
  • Een persoonlijk geschreven tekst waaruit blijkt dat de verkoper de auto heeft gekoesterd of er in ieder geval met een liefhebbersoog naar kijkt en er interessante details over weet te geven is een enorm pluspunt.
  • Interessante details zijn bijvoorbeeld opmerkingen over wat er wel en niet werkt of wat er laatst nog aan is gedaan. Zelfs als het niet gunstig is, geeft het aan dat de wagen met aandacht is behandeld.
  • Als duidelijk wordt, al dan niet uit foto's, dat de onderhoudsboekjes en originele gebruiksaanwijzingen erbij zijn (dat is bij deze klasse wagens meestal het geval), dan is dat een pluspunt.
  • Het is belangrijk dat er goede foto's bij zijn. Nu blijkt het wel een kunst om goed te fotograferen. Ook mensen die met een matige mobiele telefooncamera genoegen nemen of de kunst niet beheersen het ding goed te belichten, kunnen natuurlijk toch een interessante auto in de verkoop hebben. Op de foto's kijk ik naar het volgende.
  • Kijk naar de stoelschakelaars, het hout, de chroomlijsten, de badges. Soms zijn Daimlers gewoon Jaguars, soms heb je te doen met een Jaguar van vóór september 1992 en daar was ik eigenlijk niet naar op zoek.
  • Is de auto netjes verzorgd en zo te zien zorgvuldig behandeld?
  • Hoe is de staat van het leer? Als het echt versleten is of erg vuil (dat laatste komt vaak voor), dan zie je het vaak wel.
  • Hoe zien de voetenruimten eruit?
  • Is het stuur vies (zie je eigenlijk alleen op de X300 en later want de XJ40 heeft altijd een zwart stuur)?
  • Zit alles recht?
  • Is het houtwerk goed? De veel voorkomende scheurtjes kun je meestal niet zien, maar of het verbleekt is (bij X300 vaak plaatselijk, ik weet niet waardoor; algehele verbleking wijst op buiten staan) of gewoon slordig behandeld, kun je wel zien.
  • Hoe ziet de middenarmsteun eruit? Ze worden niet alleen het snelst vies en slordig, maar bij de eerdere Sovereigns laat het kunstleer ook los aan de randen.
  • Zijn er autotelefoons aangeschroefd geweest? Hoe is dat opgelost?
  • Is de auto in originele staat? Een mooie XJ40 met pooiervelgen (zoals ik die noem) kan onmogelijk op de manier behandeld zijn zoals ik dat zou doen.
  • Zijn de bumpers recht?
  • Zijn de koplampen helder?
  • Zie je sporen van roest?
  • Zijn de velgen netjes? (En zijn het wel de originele?)

Wat je echt wilt zien, is meestal niet te zien op foto's, maar het bovenstaande is in ieder geval een eerste selectie. Mijn ervaring is dat bijvoorbeeld interieurs die er op foto's mooi uitzien bij bezichtiging nog flink kunnen tegenvallen. Deze voorselectie zegt ook niet alles, want de auto die ik aanvankelijk oversloeg omdat de foto's ongunstig waren gemaakt en te weinig lieten zien, is het uiteindelijk wel geworden.

Zoek telefonisch contact met de verkoper. Stel kritische vragen, maar maak wel duidelijk dat je serieus geïnteresseerd bent. Dat moet je ook echt zijn, anders behoor je tot de op internet beruchte categorie "tijdverpesters" (time wasters). Je kunt zo niet alleen een hoop te weten komen, je merkt ook wat voor vlees je in de kuip hebt qua verkoper. Tuurlijk, sommige horken van verkopers verkopen prachtige auto's, maar ik heb toch liever iemand die je informatie wil geven waaruit blijkt dat hij eerlijk en deskundig is. Vaak heeft een verkoper ook lol in dit type buitengewone auto en als je geluk hebt kom je dingen aan de weet over waar dit type wagen mee te kampen kan hebben of wat de voorgeschiedenis van de wagen is. Als je een kenner van deze auto bent, vraag je niet naar roest in het algemeen, maar naar roest op bepaalde nauwomschreven plekken. Dan kan de verkoper je haast niet voorliegen. Hoewel ik dat wel eens heb meegemaakt toen ik een Rover SD1 zocht: ik reed meer dan 200 km maar de verkoper had me gedetailleerd voorgelogen. Ik vind het zelf prettig een goede relatie met de verkoper te hebben, hoewel je je niet als gevolg daarvan moet laten inpakken; ik zal zeker niet de wagen afzeiken omdat ik zo nodig een bodemprijs wil bereiken.

Wat mag een Jaguar XJ40 kosten? Wat is zo'n Jag waard?

maart 2013

Goed dan, dan toch maar over de financiële kant. Het gaat me hier om alle Jaguars XJ40, niet alleen over die tot mijn selectie behoren. Deze wagens zijn zo oud (de oudste XJ40 is iets meer dan 25 jaar, de jongste is 12 jaar) dat er geen algemene richtlijnen zijn te geven. Als u deze pagina met belangstelling leest, behoort u niet tot het gezelschap dat in staat is een Jaguar of Daimler nieuw te kopen. Voor de wagen waar ik nu in rijd, hebben we het over een nieuwprijs van € 105.000 in 1993, nu (in 2012) zo'n € 155.000! Grosso modo kan deze nu tussen de € 500 en € 10.000 kosten. Dit hangt af van de staat, de gewildheid maar ook van hoe gek de gek is die er wat voor geeft.

Prima Daimler 1991 voor weinig geld

Een prima Daimler uit 1991 werd voor uiteindelijk € 1000 aangeboden. Hij had weliswaar 321.000 km achter de wielen, maar was zorgvuldig gebruikt en onderhouden. Enkele roestplekjes, maar wel een uitgebreide toelichting van de verkoper. Deze heeft bijvoorbeeld onder meer de velgen laten stralen en poedercoaten en het airconditioningssysteem laten ombouwen van het verboden freon (R12) naar R134a. Zoveel luxe en in zo'n behoorlijk goede staat voor duizend euro!

Prima Daimler 1991 voor weinig geld, zelfs het leer is prima na 321 Mm

Een attente verkoper fotografeert ook de zittingen van de stoelen, met name die van de bestuurder. Het leer van deze stoel, met name de wangen aan de instapkant, lijdt het meest. Dat dit saville grey leer er nog zo goed uitziet, laat zien dat de wagen zorgvuldig gereden en onderhouden is. Dit is de hierboven afgebeelde Daimler uit 1991 die voor € 1000 werd aangeboden.

Een beetje werk maar verder prima en dus maar 500 euro!

Een Daimler in vrij goede staat voor 500 euro, 300.000 km, "met een beetje werk". Een voorscherm is roestig maar het is bepaald geen wrak; wat dat werk inhoudt, kom je alleen aan de weet door te bellen. De verkoper meldt terecht: "Voor de dubbele koplampen wordt in de handel al 250 euro gevraagd".

Perfect en weinig kilometer maar wel 14.000 euro!

Op dit moment, maart 2013, is dit de duurste van de achttien (!!) Daimlers Double Six'en uit 1993 en 1994 die worden aangeboden: een gave morroco rode met 77.000 kilometer voor € 14.000. Is dat veel? Nee want een in perfecte staat verkerende wagen die destijds (!) nieuw omgerekend al € 103.000 kostte is bijzonder. Maar wie gaat een 6 liter V12 rijden? En wie kan het onderhoud betalen? Slechts een enkeling is naar zo'n wagen op zoek en het is maar de vraag of deze ook vindt dat je de beste moet kopen die je kunt vinden. En dan nog heeft hij keus te over.

Voor alle klassieke wagens, dat wil zeggen wagens die op een of andere manier geliefd zijn en zo oud dat de 'waarde' totaal niet meer in verhouding staat tot de toenmalige aanschafprijs, zegt men in het algemeen: koop de beste die je je kunt veroorloven. Dat is een goeie tip, gebaseerd op het idee dat de kosten van restauratie of reparatie of domweg het rijvaardig houden, altijd hoger zijn dan de aanschafwaarde. Koop een zo goed mogelijke, dan bespaar je je kosten in de toekomst. Toch is dit geen garantie. Mijn Daimler Double Six was zeer goed en de aanschaf was behoorlijk kostbaar. Toch kwamen er binnen twee of drie jaar voor enkele duizenden euro's kosten aan. Genoemd advies is verstandig, maar geen garantie.

Ik heb een betere: koop alleen een Jaguar als je niet in problemen komt als blijkt dat er toch wat dingen tegenzitten, die het ene jaar duizend, het andere jaar tweeduizend euro kosten. Dit kan je óók gebeuren als je de beste had gekocht die je kon vinden! Dit verhaal maakt tevens duidelijk hoe het aan de andere kant van het spectrum toegaat: hoe kan het dat een redelijk ogende wagen die destijds een ton in euro's kostte nu voor € 500 wordt aangeboden? Dat komt doordat de vervolgkosten zo hoog zijn (als er bijvoorbeeld gebreken zichtbaar zijn) dat je dat ofwel verdisconteert in de aanschafprijs ofwel een andere verkiest waardoor hij aan de straatstenen niet te slijten is en de prijs tot onnoemelijke laagten zakt. Hoe vind je de beste? Door je heel goed in de plussen en minnen van deze wagens te verdiepen en alles te bekijken wat los en vast zit. En door in het achterhoofd te houden welke dingen kapot gaan en dat je deze ook kunt betalen. Ook als je erg handig bent, kun je niet alles zelf en bovendien zul je toch onderdelen moeten kopen, ook al kan dat soms ook tweedehands.

De ondergrens is een wat roestige, niet rijvaardige Jaguar, die al dan niet voor onderdelen wordt aangeboden. We hebben het dan over een paar honderd euro. Koop je zo'n wagen en schroef je alle onderdelen, inclusief versnellingsbak en motor, eraf, dan heb je al snel waar die je voor een paar duizend euro kunt verkopen. Maarrrrr … deze wagens zijn zo duur om te rijden, dat een vrij goede, rijvaardige Jaguar XJ40 óók reeds te koop is voor rond de € 1000!! Dus tussen een barrel en een aardig mooie Jaguar hoeft maar een paar honderd euro te zitten!!

Er worden momenteel meer twaalfcilinders aangeboden dan zescilinders, niet alleen omdat deze waardevoller zijn en daarom eerder het klassiekerstadium halen, maar op dit moment vooral doordat niemand ze wil hebben omdat ze zo ontzettend veel benzine lusten. Er gaat voor € 130 in de benzinetank en deze is gemiddeld in 500 km leeg. De crisis zit ook niet mee. In 2008 kocht ik mijn Daimler Double Six in Zwitserland, voor ongeveer de helft van wat dergelijke extreem goede exemplaren met erg weinig kilometers in Nederland zouden kosten. Ik schat dat sinds 2008 de prijzen van de XJ40 tot ongeveer de helft zijn gekrompen. Een nette Jaguar V12 Sovereign of Daimler Double Six kost € 3000, voor een heel goeie wil men nog wel € 10.000 vragen, ik zie er nu zelfs een met 77.000 km op de teller waar men € 14.000 voor durft te vragen (zie foto). Maar er is op het moment dat u dit leest slechts één man in Nederland op zoek naar zo'n wagen, schat ik. En die heeft ook nog eens keuze te over.

Een nette XJ40 met zescilinder kost zo'n € 1000 tot 3000. Dat is een wagen zonder mankementen, met APK, met weinig roest, met een redelijk net interieur, met zo'n 200.000 km op de teller en hopelijk met serviceboekjes. Heel goede exemplaren kunnen € 4000 tot 7000 kosten, ook een beetje afhankelijk van wat de gek ervoor geeft. Bepaalde aspecten kunnen de wagen meer waard maken, maar belangrijker dan de onderstaande punten is de algehele toestand, netheid en verzorging. Een eenvoudige Jaguar XJ6 3,2 kan dus meer waard zijn dan een Daimler 4,0. In het algemeen maken de volgende aspecten de wagen meer waard:

  • Kilometerstand onder de 200.000. Hoewel de motoren en automaatbakken, mits netjes onderhouden, naar men zegt probleemloos 500.000 km kunnen rijden.
  • Net, schoon interieur, zonder scheurtjes in het leer, met onbeschadigd, ongebleekt notenhout.
  • Nette lak zonder krasjes, parkeerschade en deuken.
  • Niet of nauwelijks roest, niet alleen op de bekende plekken rond wielbogen, voor- en achterkant kokerbalken, achterste rand kofferdeksel en motorkapneus, maar ook onder de motorkap. Bij MY1993 gaat het daar vooral om het schutbord en de aanpalende plekken op het binnenscherm.
  • Geen water in het interieur of de kofferbak en dat is niet vanzelfsprekend, integendeel, bij de XJ40's uit 1993 en 1994 staat er gegarandeerd water in de voeteneinden (en als het niet zo is heeft hij de laatste tijd binnen gestaan …).
  • 4,0 liter zes-in-lijn is beter dan de 3,2. De 4,0 heeft meer koppel door de langere slag. Zijn tot 1989 gemonteerde voorganger 3,6 is ook goed, maar de 2,9 is dat minder.
  • Zwart interieur en zwarte lak wordt door sommigen zeer gewaardeerd. Anderen daarentegen (waaronder ik) houden er juist niet van.
  • Een Daimler is aanzienlijk rijker uitgerust en is gemaakt met gebruikmaking van beter hout en leer dan een Sovereign en deze was weer luxer dan een XJ6, maar slechts weinig kopers en eigenaren weten daarvan de details. Ik prefereer om deze reden een Daimler. Maar de prijs wordt eerder door de andere aspecten bepaald, hoeveel duurder de wagens destijds nieuw ook waren!
  • Geschiedenis in de vorm van serviceboekjes en/of rekeningen.
  • Zeldzame luxe-uitrustingen zoals de Majestic of de Insignia zijn alleen voor kenners meer waard; de meeste Jaguar-liefhebbers (en verkopers!) weten deze niet te onderscheiden.

Keuring ter plekke

De uiteindelijke selectie

Kies de beste vijf uit de geselecteerde veertig wagens.

(Nog uit te werken)

Waar let ik op. Je komt ook achter de zwakke plekken.

Roest? Als je roest ziet kun je er in 80% van de gevallen van uit gaan dat de ellende die zich van binnenuit in volle omvang ontwikkelt nu ook aan de buitenkant zichtbaar is. Dit hoeft niet beslist het einde te betekenen, maar er is wel werk aan de winkel.

Niveauregeling (ride levelling of niveauregulierung).

De aan een nauwgezet onderzoek onderworpen vijf (of met de Bredase Jade green erbij zes) wagens met foto's.

De keus is uiteindelijk gevallen op de Morroco red Daimler 4,0 Insignia in Naarden. Zie de volgende pagina!

Met vriendelijke groeten,
Rens Swart